Recepta na szybką sprzedaż luksusowego domu

luksusowe nieruchomości

Mieszkanie w ekskluzywnej nieruchomości jest przyjemne, ale ta przyjemność czasami kończy się, kiedy chcemy naszą willę sprzedać. Znalezienie nabywcy jest czasami niezwykle trudne, bo proces sprzedaży takiej nieruchomości znacznie różni się od transakcji dotyczącej zwykłego domu. Przygotowaliśmy listę porad, co zrobić, żeby sprzedaż drogiej willi nie ciągnęła się w nieskończoność.

 

Wyobraźmy sobie, że chcemy sprzedać ekskluzywną nieruchomość w Trójmieście. Od czego powinniśmy zacząć, jeśli chcemy w miarę szybko sprzedać dom? Jakie powinny być nasze pierwsze kroki?

 

Dobrze oszacuj cenę

Przy sprzedaży każdej nieruchomości, pierwszym istotnym elementem jest odpowiednie oszacowanie jej wartości. Ale pamiętajmy, zbyt duże oczekiwania sprzedającego sprawią, że większość kupujących nawet nie przyjrzy się jej, bo cena po prostu odstraszy. W przypadku mieszkań jest to jeszcze dość łatwe, ponieważ ofert i transakcji jest na rynku dużo i można przeprowadzić sobie porównanie. W przypadku domów jest niestety trudniej, bo liczba ofert jest mniejsza. A gdy mowa o domach luksusowych, to są to wręcz pojedyncze nieruchomości. Przyzna to chyba każdy agent nieruchomości.

 

Lepiej nie sprzedawaj w pojedynkę

„Szukać szczęścia samemu, czy z pomocą pośrednika?”. Takie pytanie zadaje sobie chyba większość osób chcących sprzedać jakąkolwiek nieruchomość. Ale właśnie dlatego, że ofert tak drogich nieruchomości na rynku jest raczej niewiele, samodzielna sprzedaż nie będzie niestety prosta. Dlatego zdecydowanie łatwiej jest skorzystać z pomocy ekspertów. Można zatrudnić rzeczoznawcę majątkowego, który wyceni nam dom i potem sami go sprzedamy. Ale można też zaufać doświadczonemu pośrednikowi, chociaż pamiętajmy, że warto jednak wybierać firmy z ugruntowaną pozycją rynkową, szczególnie z doświadczeniem w temacie luksusowych nieruchomości, bo ich wycena i sprzedaż znacząco różni się od handlu na przykład mieszkaniami.

 

 

szybka sprzedaż ekskluzywnej nieruchomości

 

Zdecyduj się na home staging

Eksperci ds. rynku nieruchomości usługę home stagingu określają jako marketing nieruchomości. Ale musimy mieć świadomość, że nie jest to łatwa sztuka. Przeciwnicy łączą ją z ukrywaniem wad danego mieszkania, ale bardziej chodzi tu o uwypuklenie zalet, niż tuszowanie wad. To dokładnie tak, jak przy sprzedawaniu samochodu: myjemy go i dokładnie sprzątamy przed wizytą oglądającego, by robił jak najlepsze wrażenie. W przypadku mieszkania chodzi o to samo: żeby wyglądało tak, aby oglądający po pierwsze poczuł się w nim komfortowo, a po drugie chciał w nim zamieszkać. Jest to swego rodzaju połączenie marketingu i psychologii ze sztuką aranżacji wnętrz. Celem podstawowym home stagingu jest maksymalizacja prawdopodobieństwa i ceny sprzedaży przy jak najmniejszych nakładach. Przy zbyt wysokim koszcie cała operacja nie miałaby sensu. Zwykle jest to po prostu przemeblowanie, odświeżenie ścian i dodanie kilku drobiazgów nadających pomieszczeniom klimatu. W przypadku luksusowego domu może to być też odświeżenie ogrodu, tarasu i innych zewnętrznych elementów. Według opinii niektórych ekspertów, na przygotowanie nieruchomości do sprzedaży trzeba zwykle wydać ok. 1 proc. jej wartości. Ale efektem jest cena rosnąca nawet o 10 proc., więc zainwestowane pieniądze zwracają się z kilkakrotnym przebiciem. Dodatkowo przeprowadzenie procesu przygotowania mieszkania do sprzedaży znacznie skraca czas potrzebny na znalezienie ostatecznego nabywcy. Średnio nawet o ok. 40 proc. Warto brać pod uwagę taką kalkulację.

 

Wyspecjalizowany pośrednik lepszy niż ogłoszenia na portalu

Po przygotowaniu domu do sprzedaży, należy go jeszcze odpowiednio zaprezentować. Pierwszy etap to wykonanie najwyższej jakości zdjęć, potem należy przygotować ogłoszenie, które zachęci potencjalnych kupujących do obejrzenia domu i umieścić je w odpowiednich miejscach. Prawda jest jednak taka, że te najdroższe i najbardziej luksusowe nieruchomości nie sprzedają się tradycyjnymi kanałami. Jak ktoś chce kupić taki dom, to niekoniecznie szuka go w ogłoszeniach na portalu internetowym. Są bowiem pośrednicy wyspecjalizowani w sprzedaży nieruchomości z segmentu premium. Te najdroższe zwykle są ofertami prywatnymi, które w ogóle nie są upubliczniane.

 

Trzymaj rękę na pulsie, obserwuj sytuację na rynku nieruchomości

To, kiedy najlepiej jest sprzedawać nieruchomość, zależy nie tylko od standardowej sezonowości, takiej jak ożywienie wiosną i lekki zastój w wakacje, ale także od tego, co dzieje się aktualnie na rynku nieruchomości. Wprawdzie w przypadku nieruchomości luksusowych takie rzeczy jak program „Mieszkanie dla Młodych” wpływu nie mają, ale ogólne trendy na rynku kredytowym i nieruchomościowym, np. pojawianie się kryzysów gospodarczych, na pewno nie pozostają bez wpływu. Jeśli będziemy o tym wszystkim pamiętać, że nasze szanse na sprawną sprzedaż domu powinny znacznie wzrosnąć.